Figyelemzavar - avagy harc az iskolával

"Problémás gyerek" avagy harc az iskolával, önmagunkkal. Van megoldás! Nehéz, de megéri a gyermek kedvéért. A stressz kihat a gyermekre, mert olyanok mint a radar. Sehol sem egyszerű, de vidéki kis faluban még nehezebb.

Kisfiam 10 éves, hiperaktivitásos figyelemzavarban szenved. Az a tapasztalatom hogy sokan megijednek, amikor meghallják a diagnózist. Nem mondom, minket is sokkolt a dolog, főleg a Ritalin (ami drognak minősülő gyógyszer). Hónapokig feszültségben éltünk, az érthetetlen kitörései, a felesleges és sokszor értelmetlen mozgások, hirtelen minden ok nélküli kiabálás és hangos ellenkezés kimerítette az egész családot. Gyermekpszihiáterünk nagyon sokat segített nekünk abban, hogy elfogadjuk ezt az állapotot - ami nem betegség! -, és hogy miként kezelhetjük ezeket a kitöréseket.

Azt mondhatom, hogy április óta, amióta havi rendszerességgel járunk a pszihiáterhez és kisfiam szedi a Ritalint, a helyzet javulni látszott itthon. Az iskolában annál rosszabb lett. Egyértelműen ki akarják tenni az osztályból, ahová jár (most volt másodikos, matekból és nyelvtanból pótvizsgára küldték). A jellemzés, amit az osztályfőnök írt, botrányos. Természetesen nem írtam alá, aminek következményeképp az iskola igazgatója személyes beszélgetést kezdeményezett. A beszélgetés során világossá vált, hogy amióta gyógyszert szed a gyerek, az osztályfőnök a jegyeit mélyrepüléssel rontotta le. Ezt természetesen egy hónappal később követte a másik tanító tantárgyainak az osztályzása lefelé. Április hónapban 3 ötöse volt a gyereknek, májusban már csak egyes. Még énekből is csak egyes és kettes osztályzatot kapott. Ez nem véletlen, még az igazgató is elismerte. A jellemzésben leírtak ellentmondanak a féléves szöveges értékelésnek. Felvetődik a kérdés, hogy ha "butul" az iskolában, akkor minek jár oda? Ha visszafelé fejlődik, akkor az kinek a problémája? A diáké? - a tanáré? Ezek mind olyan kérdések, amikre sosem kapunk választ.

Elszomorított, hogy sem az intézményvezető, sem a gyerekemmel nap mint nap foglalkozó pedagógus ilyen keveset tud a hiperaktivitásos figyelemzavarról.
Dr. Máté Gábor Szétszórt elmék című könyvét a megjelenés napján megvettem, és naponta forgatom. Azt hiszem, hogy mindenkinek el kellene olvasnia, akinek a környezetében figyelemzavaros gyermek vagy felnőtt él. Rengeteget tanultam belőle, alkalmazom azokat a módszereket, amiket tanácsol, és itthon működik! Az integrált oktatásnak pont az lenne a lényege, hogy kezeljük és szeressük a gyereket, függetlenül attól hogy milyen tanuló. A tapasztalatom pont az ellenkezője. A gyermekem önbecsülése, önértékelése már szinte egyenlő a nullával. Elfogadó hozzáállás helyett a tipikus "kiemeljük a közösségből mert rossz, rendetlen" elvet követik az iskolában. Minden tanórán, ahol nem tudott dolgozni - nem nem akart, egyszerűen képtelen volt figyelni - kapott egy egyest. Néhány hét után már vállvonogatással vette tudomásul, hogy megint egyest kapott. A büntetés helyett nála az azonnali jutalmazás a célravezető. Legyen az egy simogatás, dicséret, piros pont, bármi ami motiválhatja. Megkértem az intézmény vezetőjét, hogy segítsen nekem abban, hogy a tanító végre ne az osztályelső tanulóhoz viszonyítsa a teljesítményét, hanem hogy önmagához képest mennyit teljesít. Nehéz a nyár, javító vizsgára készülünk, ami lelkileg a gyereket, anyagilag a családot viseli meg. De a világ végére elmegyek azért, hogy az integrált oktatás keretében a gyerekemet a saját képességei alapján ítéljék meg. Beskatulyázták, leírták, egyértelműen el akarják távolítani az osztályból, mert ő "problémás".
Tudom, hogy sokat vannak hasonló helyzetben, ezért írtam le a saját tapasztalataimat. Mindenkinek azt tanácsolom, hogy aki ugyanabban a cipőben jár, mint mi (vidék, nincs másik iskola stb), harcoljanak az igazukért, és ne hagyják hogy a gyermeküket egy életre tönkretegyék.
Meg kell érteni minden szülőnek, hogy az, hogy a gyermekük figyelemzavaros, nem az ő hibájuk. A szülő lelkiismeretfurdalása újabb és újabb stresszt jelent, és mint tudjuk, a gyerek megérzi ha a szülő stresszes, bizonytalan.
Kitartás, önuralom, és tudatosság a recept arra, hogy kezelni lehessen a hiperaktív gyereket. Ölelés, halk beszéd, azonnali jutalmazás. Ez a kulcsa mindennek.

Bízom benne, hogy a magyar oktatási rendszer is felnő ahhoz, hogy segítse a gyereket akkor is, ha problémás.
(A cikket beküldte: petiandi)



Iskola utáni haddelhadd
Barátnőm kisfia idén kezdte el az első osztályt. Minden szépen alakult az első héten, de aztán... Szinte minden iskolai napon vitába torkollik a délután náluk. A tanácsomat kérte, miért történik ez vele és mit tehetne, hogy jobb legyen? »

SMA - egy gyógyíthatatlan genetikai betegség - ÚJRAKEZDÉS
Hogyan lehetséges feldolgozni egy gyermek elvesztését?! Azt hiszem sehogyan! Talán inkább valahogyan túl lehet élni, ha akarja az ember és, ha van mellette valaki aki támogatja, szereti és megérti. Akkor talán idővel enyhül egy kicsit a fájdalom! »




Minden jog fenntartva © 2024, www.anyalettem.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Kapcsolat: info (kukac) anyalettem.hu | WebMinute Kft.