Kategória: Óvodások és iskolások

Milyen hatással van a tévé és a számítógép gyermekekinkre?

Most megpróbálom ismertetni, milyen hatással van a gyermekek fejlődésére mentálisan és mennyire befolyásolja a beszédfejlődést a tv és a számítógép. Mennyit és hogyan engedjük őket oda? Többgyermekes anyaként és pedagógiai tanulmányaim alapján állítottam össze az írásom.

Hagyjuk, vagy ne hagyjuk?
Sokat vitatott kérdés engedjük,óvodáskorú gyermekünket a számítógép és a televízió elé?

Manapság egy kisgyermek könnyebben elboldogul a távirányító kezelésével,mint cipőfűzőjének bekötésével. A tévé a nappaliban,a gyerekszobában, a konyhában, étkezőben. A számítógépek "hatalma" egyre szélesebb körű, megkönnyítik a munkánkat, jelentős időt, energiát takaríthatunk meg más elfoglaltságunk számára. Ez jó, örömteli dolog.

Azt gondoljuk, mennyivel nyugodtabban éltek gyermekeink, amikor még ezek a masinák nem léteztek. Önfeledten játszottak, szívesen segítettek, mellettünk sürgölődtek, amikor főztünk vagy bármit csináltunk. Ma már jobban izgatja Őket nemcsak a tévé, hanem a számítógép is. Miért ez az ellenállás? Mitől félünk? Amikor a tévénézésen dilemmázunk, akkor is arra a gondolkodásra jutunk, együtt üljünk a képernyő elé gyermekünkkel, beszéljünk arról, amit látunk, válogassunk a kínálatokban a gyermek érettsége, érdeklődése szerint. Úgy vélem a számítógép használata is ezt kívánja meg tőlünk. A technika fejlődése nemcsak az otthonunka tört be, hanem a gyermekek fejlődésére is hatással van. A játékos informatika nem új pedagógiai irányzat, nem új módszer, hanem egy új eszköz, amelynek segítségével új pedagógiai környezetet teremtünk. Nem a számítógép használatára tanítjuk a gyermekeket, hanem megkeressük az eszköz adta fejlesztő - esetleg szórakoztató lehetőségeket.

Úgy gondolom, mindennel lehet jól és rosszul bánni. Az élő mese is árthat a gyermek lelkének, ha rosszul választom ki a mesét, vagy rosszul adom adom elő. Így vélekedem a televízió nézéséről is kisgyermekkorban. Lehet ezt a készüléket is jól használni. Hiszen, ha a látottakról beszélgetünk, akkor kapcsolatban vagyunk, kapcsolatot alakítunk. Megbeszéljük, hogy mit látunk, mi erről a véleményünk, s ezzel mélyül a felnőtt-gyermek kapcsolat. A TV egyik fontos hatása a nyelvi fejlődésben, a verbalitásban fedezhető fel. Ugyanakkor az utóbbi időben ebben rejlik a kedvezőtlen hatása is. Sajnos egyik-másik csatorna nyelvi kulturáltsága nem éppen megfelelő,ezért nagyon fontos, hogy együtt, felnőtt és gyermek közösen figyelje a műsort, s egy-egy program megtekintése után mindig találjunk más közös tevékenységet.

Nézzük,mit tudunk a számítógépről? Egy kicsit többet és mást is mutat ez a gép, mint a televízió. Ez is információhordozó, de csak részben, működése mást is eredményez. A gyermek azt tapasztalja, hogy a családban szinte mindenki" odaül" a géphez. Ő is szeretné kipróbálni, Ő is időt kér annak működtetésére. Ez a vágy életkori sajátosság. A gép használata cselekvésre szólít, a számítógép magától szinte semmire sem képes. Például el kell indítani - finommozgás fejlődése -, a képernyőn megjelent kép mozgatása - szem-kéz koordináció -, figyelem összpontosítás, gyors reagáló képesség, térészlelés, tájékozódási képesség, pontos megfigyelés. Alkalmas lehet felfedezésekre, próbálgatásokra, újszerű megoldásokra miközben fejleszti a gondolkodást. Viszont jelentősen leszűkíti az otthoni közös cselekvések körét, amelyben a közös, együttes játék háttérbe szorul. Az élmények megosztása, az elkövetkező napok, ünnepek megtervezése, a viták, vélemények cseréje az egymás mellett élés személyes átélésétől foszt meg bennünket.

Hiányzik a kisgyermek számára oly fontos metakommunikáció, amely egyértelműen szabja meg a további cselekvések hogyanját, miértjét, amelyből tanulni lehet. A televízió és a számítógép nem bővíti a szókincsét, nem fejleszti a beszédkészséget, szinte " némaságra" kényszerít. Javarészt kizárja a személyes kapcsolat létrejöttét, így a szocializáció fejlődése szinte lehetetlen. A legeslegfontosabb a sokszínű játék, a rengeteg mozgás - főleg a szabadlevegőn- elengedhetetlen az óvodás gyermek egészséges fejlődéséhez. Imádja a meséket, szívesen kérdez, magyaráz, aktivizálja képzeletét, fantáziáját. A dal, a dalos játékok vidámsága az óvodás lét alapeleme. A kreativitás, alkotóképesség minden kisgyermek sajátja, itt derül ki, hogy mindenből lehet valamit készíteni, ami jó a játékhoz.

Lehet vállalni, hogy az óvodában elsődleges tevékenységként a játékot helyezzük előtérbe, hisz az iskolában mindent meg fog tanulni percek alatt a számítógépről.

Tisztelt Szülők!
Elég otthon a számítógép, s csak szerencsés az a gyermek, akinek a családja nem tartja ebben a korban sem a játék, sem a fejlesztés eszközének.
(A cikket beküldte: Bazsóné)



"Mi volt az iskolában?"
Szerintem nagyon sok anyukának ismerős az alábbi párbeszéd: - "Mi volt az iskolában?" - "Semmi." Főleg a fiúkra jellemző, hogy szinte semmilyen módon nem lehet belőlük információkat kihúzni a suliban töltött időről. »

Ha a tudás nem elég...
Fiam pályaválasztás előtt áll. Pontosan tudja, mit szeretne, s látszólag az adatok, elért eredmények is mellette szólnak, ám az iskola, amit annyira megszeretett, elutasította. Bár ne ismernénk a hátteret! »




Minden jog fenntartva © 2024, www.anyalettem.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Kapcsolat: info (kukac) anyalettem.hu | WebMinute Kft.