Weboldalunk cookie-kat használhat, hogy megjegyezze az egyedi beállításokat, továbbá statisztikai célokra és hogy a személyes érdeklődéshez igazítsa hirdetéseit. További információ




Gyerekrajzok titkos üzenete - avagy tudod, mit rajzol a gyermeked?

„A kisgyermek soha nem rajzol fölöslegesen, fölöslegeset, csak úgy, oka kell, legyen a firkáján a formának és a színnek is.” – V. Molnár József

A gyerekrajz elemzés lehetőséget nyújt, hogy kissé jobban betekintsünk a gyerekek lelkébe, problémáikba, szomorúságukba, boldogságukba; ezáltal segíteni tudjuk őket az útjukon.
A rajzokból megismerhető az aktivitás, lelki egészség, önbizalom, önkontroll, önmegvalósítás igénye. A gyerekrajzokon a gyermek tudatos és tudattalan érzelmei mellett akarati élete, énképe, másokhoz és a világhoz való viszonya vetül ki.


Grafológusként lehetőségem nyílt megtanulni értelmezni és megérteni a gyerekrajzok tartalmát, üzenetét.
Nagyon izgalmas dolog számomra a gyerekek rajzát vizsgálni. Minden jelent valamit, ami a rajzon megjelenik, csak tudni kell értelmezni őket. A gyerekek számára ez az egyik legfontosabb kifejezési eszköz.
Szerintem nagyon fontos lenne, hogy aki gyerekekkel foglalkozik, dolgozik (úgy, mint dadusok, óvó nénik, tanítók, szülők) az beszélje a nyelvüket és értse az üzeneteiket.
Mivel a rajzolás (írás) sztereotip folyamat, így az a gondolkodásmódunkat, a viselkedésünket fogja tükrözni és a tudatalattink foga rajzon megjelenni. Bizonyított, hogy az esetlegesen felmerülő problémák hamarabb feltűnnek a rajzon (írásban), mint a viselkedésben. Így ha azokat egy szakértő szem felfedezi, akkor még időben be lehet avatkozni és hamar orvosolni a problémát. Ami ekkor már nem is biztos, hogy ki fog alakulni.

A kisgyermek gondolatait, érzéseit még nem tudja úgy kifejezni, mert vagy nincs meg hozzá a megfelelő kommunikációs készsége vagy sok esetben nem is tudja, hogy mi zavarja, mi bántja őt, csak a diszkomfort érzése van meg, amit a rajzban tökéletesen el tud mondani számunkra (színekkel, vonalvezetéssel, szimbólumokkal). Rajzban, képi nyelven közli azt, amint elmondani még nem tud.
A gyermekeket nem kell, nem szabad rajzolni tanítani, mert e nélkül is bujkál bennük a közlés igénye, - már az előtt is, hogy teljesen szabatosan, hosszú mondatokban, árnyaltan meg tudnák fogalmazni az érzéseiket, gondolataikat, véleményüket az őt körülvevő családról és világról.

A gyerekek kifinomult érzékkel és természetes intelligenciával vannak megáldva, és okos dolog meghallgatni őket.
Aharon Appelfeld


A gyerek a lelkét rajzolja, ezért is nagyon rossz, ha sematikusan akarják megtanítani ábrázolni (nézd, ilyen napocskát rajzolj!, a fa az nem ilyen drágám!), miközben ő dekódolja a papíron a problémáit.
A kisgyermek nem azt rajzolja le, amit lát, hanem azt, amit tud, ami a véleménye a dologról. A kisgyermeket ezért nem kell, sőt nem szabad rajzolni tanítani, mert ezzel megakadályozzuk azt, hogy rajzaikban a tudattalan élmények domináljanak, kreativitása pedig csökken.

Az értelmezés egyik legfontosabb alapja a színek jelentése és a szimbólumok értelmezése.
A három alapvető forma, amely megjelenik a rajzokon, az a nap, a ház és a fa. Ezek ismeretével már fel tudjuk térképezni a gyermek szeretet iránti igényét, az egóját, önbizalmát és az érzelmi életét.
Ideális esetben ezek arányosak és összhangban vannak egymással.

A NAP a szeretet megnyilvánulása. Megmutatja, hogy melyik szülőtől és hogyan, mily módon kapja a szeretetet és azt is, hogy ez számára elegendő-e?

A citromsárga szín a melegség, a szeretet, a harmónia jele. Ha kiegyensúlyozottnak érzi saját magát a gyerek, akkor citromsárgával rajzolja a napot. Más esetben az adott szín jelentését kell figyelembe venni.
Ha úgy érzi a kisgyerek, hogy elegendő számára a szeretet, amit kap, akkor a nap arányos a házzal és képes felmelegíteni (szeretettel megtölteni) azt. Ha stabilnak és állandónak érzi az adott szeretet mennyiségét, akkor a nap sugarai egyforma hosszúak és egyenesek, és a nap sugárzó. Formáját tekintve kerek (félkör és negyed kör is lehet) íves vonalú, nincsenek rajta horpadások.

A HÁZ az ego megjelenése. Mutatja, hogy, hogy érzi magát a világban, milyen értékeket helyez előtérbe.

Amikor mindkét szülő egyformán részt vesz a gyermek életében és mindkettőhöz egyformán kötődik, a ház a lap közepére kerül. Amennyiben a ház az egyik oldalon van, de a másik oldalon megjelenik a fa, akkor az is mindkét szülő jelenlétét jelenti.
A tető a védelem szimbóluma, megvéd a külső hatásoktól. Hegyes, de nem hangsúlyozott a megjelenése (nincs cserép, nem lapos a teteje). A ház falai egyenesek, nem törik meg sehol (ami az ego bizonytalanságát jelenti), nem dagad semelyik oldalon sem. Ideális esetben a házon van kémény, amiből áramlik a füst, így a feszültség-levezetésnek van helye és lehetősége kiáramlani. Van ajtaja, amin be lehet menni (kapcsolatokat lehet teremteni) és van ablaka is, amin be lehet tekinteni (információt lehet közvetíteni, ki-be).

A FA az érzelmi életet mutatja. Az érzelmi megnyilvánulásokat mutatja: hogy hogyan-, kitől kapja és várja azt is, hogy ő hogyan adja.

Leggyakoribb faforma, amit rajzolni szoktak az a gyümölcsfa-forma. A fa formájából az érzékenységre lehet következtetni. Mint ahogy a nap arányos a házzal, a fa is arányos: a korona a törzsével.
A stabil érzelmi életet szimbolizálja, ha zöld a lomb és barna a törzs, hiszen akkor él a fa; ekkor áramlanak megfelelően az érzelmek. Nem tiltja, nem gátolja semmi azokat. A lomb kapcsolódik a törzshöz, így az energia nem vész el. A törzse nem hangsúlyozott (csíkozott, karózott, stb.), nincs rajta sérülés (odú, csonk), amik egy korábbi traumát mutatnak, és nem látszanak a gyökerei. Minden, ami a föld alá vezet, az a születés előtt vagy közbeni traumákat jelent. A fa törzse kissé szélesedik a talaj felé, de nem túlzottan, így képes megtartani egy esetleges viharban, és nem fog kidőlni (érzelmileg kiborulni).
A fán megjelenő gyümölcsök a dicséret iránti igényt jelzi számunkra.

De egy nagyon fontos dolog, amit meg kell fogadni, hogy egy jel nem jel, és minden összefüggéseiben kell értelmezni! Inkább forduljunk szakemberhez és kérjük az ő véleményét. Ez a cikk nem elemezni tanít, csak a figyelmet szeretném felhívni a rajzban rejlő lehetőségekre.
(A cikket beküldte: Orsóka78)



Nevelhetetlen gyerek
Nem lehet a gyereknevelést kézlegyintéssel, és azzal a mondattal elintézni: "Más volt a Te idődben." A gyerekek akkor is ugyanúgy születtek, mint ma, cseperedtek, jó és rossz tulajdonságokat gyűjtöttek elkövetkezendő életükhöz. Legfeljebb a követelmény volt más, amit eléjük állítottunk. »

Baba nélkül...
Nem is tudom, talán jobb így, ha leírom még frissen a dolgokat, az érzelmeket, amiket nem hittem, hogy átélek. Volt aki írta, na jön még egy cikk, igen gondoltam rá, hogy megírom Gréta baba születését, ha itt az ideje, de sajnos ezt már nem tehetem... »




Minden jog fenntartva © 2021, www.anyalettem.hu | Jogi nyilatkozat / Adatvédelmi tájékoztató | Kapcsolat: info (kukac) anyalettem.hu | WebMinute Kft.