Kategória: Óvodások és iskolások

Milyen hatással van a tévé és a számítógép gyermekekinkre?

Most megpróbálom ismertetni, milyen hatással van a gyermekek fejlődésére mentálisan és mennyire befolyásolja a beszédfejlődést a tv és a számítógép. Mennyit és hogyan engedjük őket oda? Többgyermekes anyaként és pedagógiai tanulmányaim alapján állítottam össze az írásom.

Hagyjuk, vagy ne hagyjuk?
Sokat vitatott kérdés engedjük,óvodáskorú gyermekünket a számítógép és a televízió elé?

Manapság egy kisgyermek könnyebben elboldogul a távirányító kezelésével,mint cipőfűzőjének bekötésével. A tévé a nappaliban,a gyerekszobában, a konyhában, étkezőben. A számítógépek "hatalma" egyre szélesebb körű, megkönnyítik a munkánkat, jelentős időt, energiát takaríthatunk meg más elfoglaltságunk számára. Ez jó, örömteli dolog.

Azt gondoljuk, mennyivel nyugodtabban éltek gyermekeink, amikor még ezek a masinák nem léteztek. Önfeledten játszottak, szívesen segítettek, mellettünk sürgölődtek, amikor főztünk vagy bármit csináltunk. Ma már jobban izgatja Őket nemcsak a tévé, hanem a számítógép is. Miért ez az ellenállás? Mitől félünk? Amikor a tévénézésen dilemmázunk, akkor is arra a gondolkodásra jutunk, együtt üljünk a képernyő elé gyermekünkkel, beszéljünk arról, amit látunk, válogassunk a kínálatokban a gyermek érettsége, érdeklődése szerint. Úgy vélem a számítógép használata is ezt kívánja meg tőlünk. A technika fejlődése nemcsak az otthonunka tört be, hanem a gyermekek fejlődésére is hatással van. A játékos informatika nem új pedagógiai irányzat, nem új módszer, hanem egy új eszköz, amelynek segítségével új pedagógiai környezetet teremtünk. Nem a számítógép használatára tanítjuk a gyermekeket, hanem megkeressük az eszköz adta fejlesztő - esetleg szórakoztató lehetőségeket.

Úgy gondolom, mindennel lehet jól és rosszul bánni. Az élő mese is árthat a gyermek lelkének, ha rosszul választom ki a mesét, vagy rosszul adom adom elő. Így vélekedem a televízió nézéséről is kisgyermekkorban. Lehet ezt a készüléket is jól használni. Hiszen, ha a látottakról beszélgetünk, akkor kapcsolatban vagyunk, kapcsolatot alakítunk. Megbeszéljük, hogy mit látunk, mi erről a véleményünk, s ezzel mélyül a felnőtt-gyermek kapcsolat. A TV egyik fontos hatása a nyelvi fejlődésben, a verbalitásban fedezhető fel. Ugyanakkor az utóbbi időben ebben rejlik a kedvezőtlen hatása is. Sajnos egyik-másik csatorna nyelvi kulturáltsága nem éppen megfelelő,ezért nagyon fontos, hogy együtt, felnőtt és gyermek közösen figyelje a műsort, s egy-egy program megtekintése után mindig találjunk más közös tevékenységet.

Nézzük,mit tudunk a számítógépről? Egy kicsit többet és mást is mutat ez a gép, mint a televízió. Ez is információhordozó, de csak részben, működése mást is eredményez. A gyermek azt tapasztalja, hogy a családban szinte mindenki" odaül" a géphez. Ő is szeretné kipróbálni, Ő is időt kér annak működtetésére. Ez a vágy életkori sajátosság. A gép használata cselekvésre szólít, a számítógép magától szinte semmire sem képes. Például el kell indítani - finommozgás fejlődése -, a képernyőn megjelent kép mozgatása - szem-kéz koordináció -, figyelem összpontosítás, gyors reagáló képesség, térészlelés, tájékozódási képesség, pontos megfigyelés. Alkalmas lehet felfedezésekre, próbálgatásokra, újszerű megoldásokra miközben fejleszti a gondolkodást. Viszont jelentősen leszűkíti az otthoni közös cselekvések körét, amelyben a közös, együttes játék háttérbe szorul. Az élmények megosztása, az elkövetkező napok, ünnepek megtervezése, a viták, vélemények cseréje az egymás mellett élés személyes átélésétől foszt meg bennünket.

Hiányzik a kisgyermek számára oly fontos metakommunikáció, amely egyértelműen szabja meg a további cselekvések hogyanját, miértjét, amelyből tanulni lehet. A televízió és a számítógép nem bővíti a szókincsét, nem fejleszti a beszédkészséget, szinte " némaságra" kényszerít. Javarészt kizárja a személyes kapcsolat létrejöttét, így a szocializáció fejlődése szinte lehetetlen. A legeslegfontosabb a sokszínű játék, a rengeteg mozgás - főleg a szabadlevegőn- elengedhetetlen az óvodás gyermek egészséges fejlődéséhez. Imádja a meséket, szívesen kérdez, magyaráz, aktivizálja képzeletét, fantáziáját. A dal, a dalos játékok vidámsága az óvodás lét alapeleme. A kreativitás, alkotóképesség minden kisgyermek sajátja, itt derül ki, hogy mindenből lehet valamit készíteni, ami jó a játékhoz.

Lehet vállalni, hogy az óvodában elsődleges tevékenységként a játékot helyezzük előtérbe, hisz az iskolában mindent meg fog tanulni percek alatt a számítógépről.

Tisztelt Szülők!
Elég otthon a számítógép, s csak szerencsés az a gyermek, akinek a családja nem tartja ebben a korban sem a játék, sem a fejlesztés eszközének.
(A cikket beküldte: Bazsóné)



Hogyan segítsen a gyerek a házimunkában?
Úgy gondolom, ahhoz, hogy olyan gyereket nevelgessünk, aki segít nekünk a ház körül, korán el kell kezdeni az előkészületeket. Nem elég, ha 10 éves korában észbe kapunk, hogy rendetlen, mindenét széthagyja és egy gyufaszálat sem tesz keresztbe otthon. »

A legkisebb csoda!
Három egészséges gyermek után elhatároztam, teljes az életem és nem szeretnék több kis jövevényt! De az igazi boldogságomhoz kellett az én kis csodám! Látszólag boldog párkapcsolatnak indult, aztán jött a rideg igazság négy és fél év hazugság megint... »




Minden jog fenntartva © 2024, www.anyalettem.hu | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | Kapcsolat: info (kukac) anyalettem.hu | WebMinute Kft.